Thursday, February 08, 2007

Inkaland

Tenk aa ha ditt eige sjokoladetre i hagen? For ikkje aa snakka om ein kaffibusk, ein cocaplantasje, tobakkstre eller rett og slett verdas toeffaste buskvekst om ein liker aa mala seg raud i ansiktet. Sistnevnte er sant nok typisk for hoegjungelen, heller enn inkaland, men me var saa heldige aa faa oppleva begge delar paa vaar alternative spasertur til Maccu Piccu.

Og medan det forundrar meg at dei klarte aa finna ut korleis ein gjer kakaoboenna til sjokolade og brann kaffiboenna for aa laga kaffi, forstaar eg godt at inkaane byrja aa tygga cocablad, det er ikkje berre, berre aa klatra opp hundrevis av meter i naerare 3000 meters hoegde medan sola steiker.. Ein kan verta sliten av mindre! I tillegg til at inkaena var glade i musikk, og likte aa spela floyter. Eg har kjoept meg inkafloeyta hjaa lokal spelemann og maa sei at aa spela floeyta samstundes som ein gaar er endaa tyngre enn berre aa gaa. Det verste er imidlertidig at sjoelv om eg veit at den kan laga fin lyd, har eg framleis ikkje funne ut av hemmeligheten.



Saann generelt synst eg inkaene virker som eit veldig bra folk. Litt krigerske kanskje, men dei fekk gjort utrulig mykje utav dugnadsaand og arbeidsglede! Og dei tilbad perfeksjonismen, ein mann kunne gjerne jobba eit heilt liv med ein stein for aa faa den heilt perfekt. Paa den maaten fekk dei laga baade solur, "solportar", stjerneobservasjonshus og laboratorium. Samstundes som dei hadde sitt eige knutesystem som fungerte som eit skriftspraak. Alt dette vart sjoelvsagt forbudt av dei snille spanjolane.

Difor synst eg det er kjekt at cuscueñarane endelig faar vera stolte av opphavet sitt og kan visa fram kulturarva si til alle turistane som kjem. Og det er flott at det framleis finst folk som har quechua som sitt fyrste spraak, sjoelv om det vert litt vanskelegare for meg aa forstaa spansken deira. Alt i alt synst eg det er viktig aa tenka paa alle dei baerekraftige kulturane som vart knust av kolonismen,- lurer paa korleis Peru hadde sett ut i dag om dei hadde faatt utvikla seg utan innblanding?

1 comment:

Sigurd-Inge said...

Godt å sjå at du e oppegåande, håper du er kurert for div. plager og kan setja full fart på utforskinga av Peru - er det fleire sidespor før returen til BA og fysikkstudiene?